Судова-экспертная калегія праводзіць экспертызы наступных відаў бензаінструмента з двухтактавымі і чатырохтактавымі бензінавымі рухавікамі і рухавікамі мадэлі «4-mix-Motor», у тым ліку:
- бензапіл;
- бензатрымераў і кустарэзаў (бензакос, мотакос);
- каменярэзаў;
- газонакасілак;
- мотакультыватараў і мотаблокаў;
- пераносных генератараў электрычнага току;
- вібрапліт.
Ужытак лёгкіх двухтактавых рухавікоў унутранага згарання атрымаў шырокае распаўсюджанне ў розных галінах дзейнасці, асабліва ў сферы жыллёва-камунальнай гаспадарцы і ў асабістай хатняй гаспадарцы грамадзянаў у складзе бензапіл, трымераў, мотаблокаў, скутараў, лодкавых матораў і іншых механізмаў. Прастата іх канструкцыі і тэхнічнага абслугоўвання ў эксплуатацыі ня рэдка стварае прастату, якая толькі падаецца, і ў іх ужытку. Разам з тым большасць інструкцый па эксплуатацыі вырабаў рэкамендуюць карыстачу мець пэўныя веды правіл эксплуатацыі і абыходжання з прыладай. Прыкладам: «Кожны, хто працуе з прыладай упершыню, павінен быць праінструктаваны прадаўніком або іншым адмыслоўцам, як трэба правільна абыходзіцца з прыладай – або прайсці адмысловы курс навучання».
З разгляду канструкцыі і майстравання двухтактавых рухавікоў варта вылучыць дзве вельмі важныя асаблівасці, якія аказваюць уплыў на правілы абыходжання з прыладай.
Па-першае, двухтактавыя рухавікі ўнутранага згарання не маюць асобнай сістэмы змазвання. Змазванне дэталяў, якія труцца, ажыццяўляецца за кошт той часткі алівы, якая ўтрымліваецца ў складзе бенза-аліўнай сумесі. Для гатавання рабочай бенза-аліўнай сумесі аліва падпадае папярэдняму змешванню бензіну і аліву ў каністры перад запраўкай, выконваючы ўсталяваныя вытворцам прапорцыі (спосаб папярэдняга змешвання /спосаб Premix).
Па-другое, двухтактавыя рухавікі ўнутранага згарання маюць паветранае астуджэнне ў якасці асноўнага астуджэння, і ў якасці дадатковага астуджэння адвядзенне часткі цяпла ўскладаецца на сістэму змазвання, гэта значыць на тую частку аліву, якая ўтрымліваецца ў складзе бенза-аліўнай сумесі.
Зыходзячы з пералічаных канструктыўных асаблівасцяў двухтактавых рухавікоў унутранага згарання, выцякаюць і некаторыя асаблівасці іх выкарыстання:
- Строгае выкананне патрабаванняў вытворцы да ўсталяваных прапорцый бензіну і алівы, што ўжываюцца для гатавання працоўнай бенза-аліўнай сумесі шляхам папярэдняга змешвання бензіну і алівы ў каністры перад запраўкай. Вытворцы, зазвычай, якія займаюць перадавыя пазіцыі на рынку тавару дадзенага тыпу, прыводзяць у кіраўніцтве па эксплуатацыі прапорцыі бензіну і алівы для гатавання рабочай бенза-аліўнай сумесі толькі з выкарыстаннем фірмовых (арыгінальных) маторных аліваў. Разам з тым, шэраг вытворцаў вызначаюць прапорцыі бензіну і алівы для гатавання рабочай бенза-аліўнай сумесі як з выкарыстаннем фірмовых (арыгінальных) маторных аліваў, гэтак і з ужыткам іншых марачных аліваў, зазвычай, павялічваючы пры гэтым канцэнтрацыю алівы з 1:50 да 1:33 і нават да 1:25.
- У кожным разе канцэнтрацыя алівы ў бензіне ў складзе рабочай бенза-аліўнай сумесі з'яўляецца велічынёй сталай, ва ўсякім разе, прынамсі для дадзенай запраўкі, а праца бензаінструмента характарызуецца сталай зменай рэжыму працы як па нагрузцы на рухавік, гэтак і па колькасці зваротаў рухавіка, і па рабочай тэмпературы прылады. І толькі на карыстача прылады ўскладаецца абавязак, а таксама веды, уменне і, нават, можна сказаць, досвед падтрымання ў адпаведнасці інструмента ў кожны пэўны момант часу і ў кожным пэўным рэжыме працы (нагрузкі на рухавік, колькасць зваротаў рухавіка, рабочай тэмпературы) з той канцэнтрацыяй алівы ў бензіне ў складзе працоўнай бенза-аліўнай сумесі, якая ёсць у дадзенай пэўнай запраўцы і якая можа забяспечыць адпаведнае змазванне і астуджэнне паверхняў, якія труцца, а таксама безадмоўнае выкарыстанне (ужытак) бензапілы.
З экспертнай практыкі Судова-экспертнай калегіі вядома, што, да нядаўняга часу, найбольш частай прычынай парушэння працаздольнасці бензаінструмента з'яўлялася менавіта эксплуатацыя бензаінструмента з неналежнай бенза-аліўнай сумессю, з нізкай канцэнтрацыяй аліву. Аднак, у апошні час (паўтара-два гады) адмовы бензаінструмента па прычыне выкарыстання неналежнай бенза-алійнай сумесі сталі сустракацца ўсё радзей і радзей.
Найбольш частай прычынай парушэння працаздольнасці бензаінструмента ў наш час з'яўляецца няякасны выраб вузлоў і дэталяў бензаінструмента і выкарыстанне няякасных камплектавалых і хутказношвальных дэталяў пры выкананні рамонту і (або) тэхнічнага абслугоўвання ў рамонтнай майстэрні.
Значна радзей у выніку правядзення экспертызы вызначаюцца прычыны парушэння працаздольнасці бензаінструмента гэткія, як:
- эксплуатацыя бензаінструмента з недапушчальнай празмернай нагрузкай;
- эксплуатацыя бензаінструмента ў недапушчальных умовах;
- ударнае або тэрмічнае ўздзеянне на бензашнструмент.
Найболей імаверна гэта тлумачыцца тым, што парушэнні працаздольнасці бензаінструмента па прычынах недапушчальнай (празмернай) нагрузкі, ударнага або тэрмічнага ўздзеяння з'яўляюцца найбольш відавочнымі і аб прычынах ўзнікнення адмовы не ўзнікае судовых спрэчак.
Варта паінфармаваць карыстачоў пра тое, што, на жаль, некаторыя сэрвісныя цэнтры бензаінструмента па-ранейшаму, у сілу недастатковай глыбіні даследаванняў, у значнай колькасці выпадкаў у якасці асноўнай прычыны адмовы бензаінструмента называюць «выкарыстанне неналежнай бенза-аліўнай сумесі», прыводзячы, гэткім чынам, у зман карыстачоў (спажыўцоў).
Эксперты Судова-экспертнай калегіі на падставе экспертнай практыкі сцвярджаюць, што існуюць іншыя (яшчэ, прынамсі, два) прычынна-выніковых варыянты ўзнікнення адмовы бензаінструмента, калі вонкавыя прыкметы іх праявы падобныя ны прыкметы адмовы бензаінструмента па прычыне «выкарыстання неналежнай бенза-аліўнай сумесі», хоць насамрэч гэткімі і не з'яўляюцца.
Існуе шэраг аб'ектыўных прыкмет, якія выяўляюцца пры разборцы выраба і мікраскапічным, фізіка-хімічным, трываласным даследаванні яго дэталяў, якія дазваляюць зрабіць катэгарычную выснову аб наяўнасці вытворчых дэфектаў або аб недапушчальных ўмовах эксплуатацыі.
У большасці выпадкаў на вырашэнне экспертызы бензаінструмента для вызначэння характару пашкоджанняў дастаткова паставіць наступны комплекс пытанняў:
- Ці знаходзіцца пададзены інструмент у працаздольным і спраўным стане?
- Калі ў пададзеным бензаінструменце ёсць дэфекты, то якія прычыны і характар іх узнікнення?
- Ці ёсць на пададзеным бензаінструменце прыкметы парушэння спажыўцом умоў эксплуатацыі?
- Ці ёсць на пададзеным бензаінструменце прыкметы выкарыстання неадпаведнай паліўнай сумесі?
- Ці ёсць на пададзеным бензаінструменце прыкметы яго эксплуатацыі ў рэжыме недапушчальных перагрузак?
Бензаінструмент ў Судова-экспертную калегію неабходна падаваць у камплекце з эксплуатацыйнай дакументацыяй і ўсімі насадкамі, якія ўваходзяць у камплект яго пастаўкі, матэрыяламі справы, якія адлюстроўваюць, пры якіх умовах выкарыстання бензаінструмента назіраліся яго адмовы.
Асаблівасцю правядзення экспертызы бензаінструмента (для выпадкаў праверкі рэжымаў працы рухавіка) з'яўляецца неабходнасць падання належнай паліўнай сумесі ў дастатковай колькасці для поўнай запраўкі прылады перад даследаваннем у рамках экспертызы спраўнасці рухавіка.
Звярнуцца па пытаннях экспертызы бензаінструмента ў Судова-экспертнай калегіі Вы можаце па адрасе: г. Мінск, вул. Жукоўскага, д. 11а, 4-ы паверх
або па тэлефонах +375 (17) 317 04 71; +375 (17) 317 04 72; +375 (17) 317 04 73; +375 (17) 317 04 74; +375 (17) 317 04 75; +375 (17) 317 04 76; +375 (29) 390 07 45; +375 (44) 588 60 11.