Судова-экспертная калегія праводзіць у судовым і дасудовым парадку ўсе віды аўтатэхнічных экспертыз.
Траспартна-трасалагічная экспертыза з'яўляецца адным з падвідаў аўтатэхнічнай экспертызы.
Для разумення магчымасцяў дадзенага падвіду аўтатэхнічнай экспертызы, а таксама для разгортвання яго зместу далей прыведзенае кароткае апісанне заданняў даследавання і найболей тыповыя пытанні, якія вырашаюцца падчас правядзення экспертызы (пры наяўнасці патрэбных зыходных дадзеных і належнага стану аб'ектаў даследавання).
Падчас правядзення транспартна-трасалагічнай экспертызы даследуюцца сляды і пашкоджанні на месцы дарожна-транспартнага здарэння (далей – ДТЗ) і на транспартных сродках, якія ўзніклі пры сутыкненнях транспартных сродкаў, наездах транспартных сродкаў на людзей, жывёл, на іншых матэрыяльных аб'ектах, пры перакульваннях транспартных сродкаў і іншых здарэннях, пры супрацьпраўных дзеяннях трэціх асоб, стыхійных бедствах і іншае.
Аб'ектамі транспартна-трасалагічнай экспертызы з'яўляюцца:
- сляды на транспартных сродках, дарозе, рэчавае становішча ці фрагменты месца ДТЗ;
- даныя, што змяшчаюцца ў пададзеных на даследаванне матэрыялах і не патрабуюць прававой ацэнкі.
Прадметам транспартна-трасалагічнай экспертызы з'яўляюцца акалічнасці, што ўстанаўліваюцца экспертам пры даследаванні слядоў і пашкоджанняў.
У рамках правядзення транспартна-трасалагічнага даследавання экспертамі Судова-экспертнай калегіі вырашаюцца наступныя задачы:
- Вызначэнне (рэканструкцыя) механізма развіцця ДТЗ у розных яго фазах.
- Устанаўленне механізма ўзаемадзеяння транспартных сродкаў пры сутыкненні, вызначэнне аб'ёму ўтвораных пры гэтым пашкоджанняў.
- Устанаўленне кута ўзаемнага размяшчэння транспартных сродкаў і кірунку ўдару ў момант сутыкнення.
- Устанаўленне механізма наезду на пешаходаў (жывёл) і нерухомыя перашкоды, вызначэнне аб'ёму ўтвораных пры гэтым пашкоджанняў транспартных сродкаў.
- Устанаўленне ўзаемнага размяшчэння транспартных сродкаў адносна адзін аднаго і меж дарогі ў момант сутыкнення (наезду), каардынат месца сутыкнення (наезду).
- Устанаўленне факта руху ці нерухомасці транспартных сродкаў пры сутыкненні ў момант першаснага кантактнага ўзаемадзеяння.
- Устанаўленне наяўнасці, часу і прычыны пашкоджання шын транспартных сродкаў, гнуткіх тармазных шлангаў і разьбовых злучэнняў.
- Устанаўленне факта ўзнікнення няспраўнасці дэталяў транспартных сродкаў пасля ДТЗ, прычынна-выніковай сувязі дадзенага факта з разгледжаным ДТЗ.
- Устанаўленне магчымасці атрымання пашкоджанняў на транспартным сродку пры ўзаемным кантактным узаемадзеянні.
- Устанаўленне верагоднасці інфармацыі пра механізм развіцця ДТЗ (ад удзельнікаў, сведак і пр.) фактычна ўстаноўленым акалічнасцям.
Таксама могуць вырашацца задачы, якія патрабуюць правядзенне комплекснага даследавання (супольна з іншымі відамі экспертызы). Найбольш часта вырабляюцца транспартна-трасалагічныя экспертызы ў комплексе з наступнымі выглядамі экспертызы:
- судовая аўтадарожная экспертыза;
- судовая аўтатаваразнаўчая экспертыза;
- судовая экспертыза матэрыялаў, рэчываў і вырабаў:
- лакафарбавых матэрыялаў і пакрыццяў;
- металаў, сплаваў і вырабаў з іх.
Пры гэтым на вырашэнне транспартна-трасалагічнай экспертызы могуць быць пастаўленыя наступныя пытанні:
- Ці маглі быць утвораныя пашкоджанні транспартнага сродку ў вызначаным аб'ёме (узнікненне няспраўнасцяў дэталяў, вузлоў, агрэгатаў транспартнага сродку) пры акалічнасцях разгледжанага ДТЗ?
- Ці меў месца факт кантактнага ўзаемадзеяння транспартных сродкаў?
- Якім чынам размяшчаліся транспартныя сродкі ў момант сутыкнення (наезду) адносна адзін аднаго і між дарогі? Дзе размешчанае месца сутыкнення (наезду)?
- З якой хуткасцю і ў якім кірунку рухаўся транспартны сродак у момант сутыкнення (наезду) або быў ён у гэты момант нерухомы?
- Якая прычына разбурэння (пашкоджання) шыны (камеры) кола транспартнага сродку, гнуткага тармазнога шланга, разьбовага злучэння? Ці знаходзіцца дадзенае разбурэнне (пашкоджанне) у прычыннай сувязі з ДТЗ (іншым здарэннем)?
- Ці магло развівацца ДТЗ (у тым ліку з утварэннем вызначанага аб'ёму пашкоджанняў) гэткім чынам, як гэта было паказана кіроўцам (сведкам)?
Прыведзеныя пералік і змест пытанняў з'яўляюцца арыентоўнымі. У кожным пэўным выпадку яны могуць быць пашыраныя і дэталізаваныя ў патрэбным аб'ёме, сувымерна пастаўленым задачам пры вырашэнні той ці іншай сітуацыі. Таму для канкрэтызацыі пытанняў і вылучэння сітуацыі, пры якой на пастаўленыя пытанні даць адказ будзе немагчыма, зазвычай, трэба правядзенне папярэдняй кансультацыі. У рамках гэткай кансультацыі будзе выраблены папярэдні агляд наяўных матэрыялаў і дакументаў, дадзены рэкамендацыі па паданні дадатковай інфармацыі ці іншых аб'ектаў.
Даследаванні пры вытворчасці транспартна-трасалагічнай экспертызы праводзяцца рознымі метадамі (органалептычны, вымяральны, разліковы, метад экспертнай ацэнкі, мадэляванне з ужыткам праграмных і графічных комплексаў і іншыя), якія абіраюцца экспертам у індывідуальным парадку, у дачыненні да пэўнай экспертнай задачы і пастаўленых на вырашэнне пытанняў.
Пракансультавацца па пытаннях прызначэння судова-аўтатэхнічнай экспертызы у Судова-экспертнай калегіі Вы можаце па адрасе: г. Мінск, вул. Жукоўскага, д. 11а, 4-ы паверх
або па тэлефонах +375 (17) 317 04 71; +375 (17) 317 04 72; +375 (17) 317 04 73; +375 (17) 317 04 74; +375 (17) 317 04 75; +375 (17) 317 04 76; +375 (44) 588 60 11